Αυτή είναι η νέα επικουρική σύνταξη – Όλες οι λεπτομέρειες για το νέο σύστημα

Η αρμόδια Επιτροπή που συστάθηκε από το υπουργείο Εργασίας για την επικουρική σύνταξη συνεδρίασε χθες για πρώτη φορά

Η νέα επικουρική σύνταξη, θα έχει πολύ πιο χαλαρή δομή. Στόχος είναι να αποσυνδεθεί από τα «αυστηρά» όρια ηλικίας που ισχύουν για τη χορήγηση της κύριας σύνταξης και έτσι να αυξηθεί το κίνητρο για τη συμμετοχή των ασφαλισμένων σε αυτή.

Του Χάρη Δημητρίου

Η αρμόδια Επιτροπή που συστάθηκε από το υπουργείο Εργασίας για το συγκεκριμένο θέμα και συνεδρίασε χθες για πρώτη φορά, παρουσία και του αρμόδιου υφυπουργού, Νότη Μηταράκη, έθεσε και αυτή την παράμετρο στη συζήτηση που διεξάγεται. Στο πόρισμα που θα ετοιμάσει και θα παραδώσει στους προϊσταμένους της έως της 4 Οκτωβρίου, θα φανούν οι τελικές κατευθύνσεις που θα λάβει το νέο μοντέλο επικουρικής ασφάλισης.

Σε κάθε περίπτωση τα πρώτα «όρια» έχουν τεθεί και είναι τα εξής:

  • Το νέο μοντέλο θα αφορά μόνο τους ασφαλισμένους που θα εισαχθούν στην αγορά εργασίας από την 1/1/2021 και μετά. Οι υπόλοιποι, οι «παλαιοί» ασφαλισμένοι δεν θα υποστούν καμία μεταβολή. Άρα θεωρητικά, οι σημερινοί συνταξιούχοι δεν έχουν κάτι να φοβούνται για την επικουρική σύνταξη που λαμβάνουν.
  • Για τους «νέους» ασφαλισμένους δημιουργείται ένας προσωπικός ασφαλιστικός κουμπαράς, στον οποίο θα καταλήγουν οι εισφορές που θα καταβάλλουν σε μηνιαία βάση. Ο… κουμπαράς αυτός θα μπορεί να «σπάει» όποτε εκείνοι το επιθυμούν και όχι μόνο όταν συμπληρώνουν τις ηλικιακές προϋποθέσεις που ορίζει ο νόμος για την κύρια σύνταξη. Πιθανότατα να υπάρξει ένα εύρος ως προς το όριο ηλικίας (πχ από τα 55 έτη και άνω), ώστε να δοθεί η δυνατότητα στον κάθε ασφαλισμένο να κάνει χρήση του «κουμπαρά» του, όταν ο ίδιος το επιθυμεί.
  • Για όσους φεύγουν νωρίτερα θα υπάρχει κάποιας μορφής «ποινή» (πέναλτι), αφού θα είναι λιγότερες και οι εισφορές που θα έχουν καταβάλλει. Άρα είναι πιθανό όσοι επιλέγουν την πρόωρη χρήση του «κουμπαρά» στην επικουρική ασφάλιση, να παίρνουν δυνητικά μικρότερη επικουρική σύνταξη.
  • Οι «νέοι» ασφαλισμένοι θα μπορούν να επιλέξουν ανάμεσα στο δημόσιο φορέα παροχής επικουρικής σύνταξης (ΕΤΕΑΕΠ) ή σε κάποιους ιδιωτικούς που θα είναι πιστοποιημένοι ή σε κάποια επαγγελματικά ταμεία.
  • Θα εξεταστεί αν η νέα επικουρική σύνταξη θα είναι υποχρεωτική για όλους ή αν θα αποτελεί επίσης δικαίωμα επιλογής του ασφαλισμένου. Αυτό σημαίνει ότι θα εξεταστεί αν στο νέο μοντέλο ενταχθούν υποχρεωτικά και οι σημερινοί μη μισθωτοί ασφαλισμένοι, οι οποίοι δεν περιορίζονται από κάποιου είδους υποχρεωτικότητα.
  • Οι εισφορές των νέων εργαζομένων θα είναι στο 6,5%, όπως είναι και σήμερα. Για να βγουν εκτός ΕΤΕΑΕΠ και να επιλέξουν κάποιο άλλο πάροχο, θα πρέπει να το ζητήσουν οι ίδιοι με αίτησή τους.
  • Η εκτίμηση που υπάρχει είναι πως όταν το σύστημα λειτουργήσει πλήρως, τότε οι νέες επικουρικές συντάξεις ίσως να είναι υψηλότερες κατά 40%, σε σχέση με τις σημερινές.
  • Η επένδυση του κεφαλαίου του κάθε ασφαλισμένου θα πραγματοποιείται σε μορφές επενδύσεων που θα έχουν εγκριθεί από την Επιτροπή Κεφαλαιαγοράς.
  • Θα υπάρχει η δυνατότητα να χορηγείται στη λήξη του ασφαλιστικού βίου, εφάπαξ ποσό αντί για σύνταξη ή μίξη των δύο.
  • Οι ιδιωτικοί πάροχοι επικουρικής ασφάλισης θα εγγραφούν σε ειδικό Μητρώο, θα λάβουν πιστοποίηση και θα ελέγχονται από τη ρυθμιστική αρχή που θα αναλάβει χρέη «επόπτη» στο εν λόγω εγχείρημα (Τράπεζα της Ελλάδος ή Επιτροπή Κεφαλαιαγοράς).
  • Ο ασφαλισμένος θα έχει τη δυνατότητα, με ηλεκτρονικό τρόπο, να ελέγχει κάθε στιγμή, το περιεχόμενο του «ασφαλιστικού κουμπαρά» του. Έτσι θα διαπιστώνει σε «πραγματικό χρόνο» πόσα χρήματα έχει καταβάλλει και ποια είναι η αξία της επένδυσής του.
  • Η Εθνική Αναλογιστική Αρχή αναλαμβάνει την υποχρέωση να εκπονήσει μελέτη για το κόστος μετάβασης στο νέο, αμιγώς κεφαλαιοποιητικό, σύστημα για τα επόμενα 30 χρόνια.
  • Υπάρχει η εκτίμηση ότι κατά τον πρώτο χρόνο λειτουργίας του νέου συστήματος, η επιβάρυνση για το ΕΤΕΑΕΠ θα ανέλθει στα 100 εκατ. ευρώ. Το ποσό αυτό, αναμένεται να καλυφθεί από τη μείωση της ανεργίας, από την αύξηση της απασχόλησης που σημαίνει και αύξηση των εισφορών, από την άνοδο των μισθών, αλλά και από τα διαθέσιμα κεφάλαια που έχει το ΕΤΕΑΕΠ ή βρίσκονται στο ΑΚΑΓΕ.