Τρίζουν τα θεμέλια του ΕΦΚΑ; – Ποιες διατάξεις του νόμου Κατρούγκαλου κρίνονται στα δικαστήρια

Στο… μικροσκόπιο του ΣτΕ βρίσκονται οι περικοπές των επικουρικών συντάξεων, ο επανυπολογισμός και οι προγραμματισμένες περικοπές και των κύριων συντάξεων από την 1/1/19 και μετά, η κατάργηση του ΕΚΑΣ στο τέλος του τρέχοντος έτους, η κατάργηση των οικογενειακών επιδομάτων που συντελέστηκε στα τέλη του 2017 αλλά και η επιβολή εισφοράς 6% υπέρ ΕΟΠΥΥ όχι μόνο στις κύριες αλλά και στις επικουρικές συντάξεις.

Αυτές είναι οι κυριότερες παρεμβάσεις που έχουν γίνει στο Ασφαλιστικό επί κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ – ΑΝΕΛ με το νόμο Κατρούγκαλου τον Μάιο του 2016 και κρίνονται από τα αρμόδια δικαστήρια, ως προς τη συνταγματικότητά τους.

Μετά το σάλο που προκλήθηκε από τη διαρροή από το Συμβούλιο της Επικρατείας (ΣτΕ), σύμφωνα με την οποία είναι αντισυνταγματική η ενοποίηση των Ταμείων υπό τον ΕΦΚΑ και ειδικά του ΟΑΕΕ, του ΕΤΑΑ και του ΟΓΑ, αλλά και η επιβολή εισφορών στους ασφαλισμένους με βάση το εισόδημα, σειρά παίρνουν όλες οι υπόλοιπες διατάξεις που καθορίζουν τη βάση της ασφαλιστικής μεταρρύθμισης.

Είναι προφανές ότι στο υπουργείο Εργασίας δεν θέλουν ούτε να σκέφτονται το ενδεχόμενο να δοθεί συνέχεια στο σκέλος της… αντισυνταγματικότητας των ανωτέρω διατάξεων. Πρόκειται για παρεμβάσεις που έχουν συμφωνηθεί με τους Θεσμούς, ήδη από το καλοκαίρι του 2015 (π.χ. ΕΚΑΣ) και ο κίνδυνος να υπάρξει η ανάγκη αντικατάστασης ή τροποποίησής τους, φέρνει σε εξαιρετικά δύσκολη θέση, ακόμα και αυτή τη λειτουργία του νέου υπερ–ταμείου κύριας ασφάλισης.

Είναι γνωστό ότι βασικό πεδίο συμφωνίας για την ασφαλιστική μεταρρύθμιση που πραγματοποιήθηκε σε δύο φάσεις το καλοκαίρι του 2015 με την αύξηση των ορίων ηλικίας συνταξιοδότησης και την άνοιξη του 2016 με το νόμο Κατρούγκαλου και τη δημιουργία του ΕΦΚΑ, είναι η επίτευξη του στόχου του περιορισμού της συνταξιοδοτικής δαπάνης.

Όσο η χώρα καταφέρνει τη δαπάνη για συντάξεις και επιδόματα να την κρατάει κάτω από το όριο του 16% του ΑΕΠ, τόσο οι διαπραγματεύσεις με τους Θεσμούς θα μπορούν να εστιάζονται σε άλλα ζητήματα και να αφήνουν εκτός το Ασφαλιστικό. Σε διαφορετική περίπτωση, η συζήτηση θα επανέλθει στα «σκληρά μέτρα» των περικοπών, που πραγματοποιήθηκαν από το 2010 έως το 2014 και είχαν ως αποτέλεσμα τη βίαιη, όσο και άδικη μείωση του εισοδήματος των συνταξιούχων…

Σε κάθε περίπτωση, στο υπουργείο Εργασίας τηρούν στάση αναμονής περιμένοντας το οριστικό κείμενο της απόφασης του ΣτΕ. Θεωρούν ότι νομοθετικές παρεμβάσεις «ήπιου χαρακτήρα» είναι εφικτό να γίνουν ώστε να επουλωθούν οι… πληγές της αντισυνταγματικότητας. Άλλωστε, για ζητήματα οργάνωσης του κράτους, όπως είναι και η λειτουργία του ΕΦΚΑ, το ΣτΕ δεν έχει ουσιαστική δικαιοδοσία. Αν όμως η αντισυνταγματικότητα επεκταθεί και σε διατάξεις που αφορούν ζητήματα συνταξιοδοτικής δαπάνης, τότε είναι πιθανό να προκύψει σημαντική εμπλοκή.

Ο λόγος είναι ότι θα επηρεαστεί ευθέως το δημοσιονομικό κομμάτι της ασφαλιστικής μεταρρύθμισης, γεγονός που αν συμβεί θα προκαλέσει σοβαρούς τριγμούς στην ίδια την κυβέρνηση…

Όλα αυτά την ώρα που το οικονομικό επιτελείο προετοιμάζεται για να προχωρήσει τη τέταρτη αξιολόγηση, με σκοπό να επέλθει σύντομα η απαραίτητη συμφωνία.

Στην κυβέρνηση, εξάλλου, έχουν επενδύσει πολλά στη λήξης των Μνημονίων και επ’ ουδενί δεν θα ήθελαν το ορόσημο της 18ης Αυγούστου να… θολώσει ελέω δικαστικών αποφάσεων…

Διαβάστε και: ΕΝΥΠΕΚΚ: Αντισυνταγματικός ο νόμος Κατρούγκαλου! – Απόφαση βόμβα από το ΑΕΔ