e-ΕΦΚΑ: Κόντρα εργαζομένων – Χατζηδάκη για τους ιδιώτες στην απονομή συντάξεων

Ήταν θέμα χρόνου. Μετά τις αναφορές το προηγούμενο 15νθήμερο από τον ίδιο τον υπουργό Εργασίας, που ουσιαστικά «κάρφωνε» τους ίδιους τους εργαζόμενους για την τεράστια αύξηση στις εκκρεμείς απονομές συντάξεων, ήταν αναμενόμενο να υπάρξει σκληρή απάντηση. Η… «σταγόνα που ξεχείλισε το ποτήρια», ήταν οι αλλεπάλληλες αναφορές τόσο από τον Κωστή Χατζηδάκη, όσο και από τον υφυπουργό Κοινωνικών Υποθέσεων, Πάνο Τσακλόγλου, με τις οποίες άνοιγε διάπλατα ο δρόμος για να συμμετέχουν και ιδιώτες στη διαδικασία έκδοσης των συντάξεων.

Η απάντηση ήρθε από την Πανελλήνια Ομοσπονδία Εργαζομένων στο ΙΚΑ. Όπως τονίζεται ξεκάθαρα «η διαδικασία έκδοσης των συντάξεων είναι δουλειά του e-ΕΦΚΑ και κανενός ιδιώτη. Οφείλουμε να ξεκαθαρίσουμε προς πάσα κατεύθυνση, ότι η συγκεκριμένη λειτουργία, ανήκει αποκλειστικά στον Ηλεκτρονικό Εθνικό Φορέα Κοινωνικής Ασφάλισης (e-ΕΦΚΑ) και σύμφωνα με το Σύνταγμα και τους νόμους της Πολιτείας μας, κανένα επιχειρηματικό κέντρο δεν μπορεί να υποκαταστήσει μία αρμοδιότητα, που είναι καθαρά δημοσίου δικαίου, άλλως να βάλουμε στην θέση της Αστυνομίας ιδιωτικές εταιρείες φύλαξης και στη θέση του στρατού μισθοφόρους».

Η Ομοσπονδία προσθέτει ότι, «είναι εντελώς διαφορετικό πράγμα, το να προχωρά ο e-ΕΦΚΑ στην αγορά και προμήθεια υλικοτεχνικών μέσων, από ιδιωτικές επιχειρήσεις ώστε να υποστηριχθούν οι υπηρεσίες μας, κι εντελώς άλλο, το να επιδιώκεται να υπάρξει -έστω και σε μικρό ποσοστό- συμμετοχή ιδιωτών στην έκδοση των συντάξεων, κάτι που θα νόθευε τη φύση και το χαρακτήρα της δημόσιας κοινωνικής ασφάλισης, δημιουργώντας περισσότερα προβλήματα παρά θα έλυνε».

Τα «καρφιά» προς τους κκ. Χατζηδάκη και Τσακλόγλου έχουν και συνέχεια, καθώς στην σχετική ανακοίνωση, οι συνδικαλιστές του πρ. ΙΚΑ επισημαίνουν ότι: «Η Δημόσια Κοινωνική Ασφάλιση δεν προσφέρεται για την ανάπτυξη κερδοσκοπικών επιδιώξεων, γιατί απλούστατα έχει να κάνει με τη ζωή όλων μας.  Ως εκ τούτου, καλό θα ήταν οι προαναφερόμενοι Υπουργοί, αντί να «αναλώνονται» με το πως θα εντάξουν αυτά τα ιδιωτικά κερδοσκοπικά συμφέροντα στο ασφαλιστικό μας σύστημα, να κοιτάξουν να διορθώσουν τα κακώς κείμενα των λαθεμένων πολιτικών όλων των κυβερνήσεων που παρήλθαν, ώστε ο e-ΕΦΚΑ να λειτουργήσει -επιτέλους- ως ένας σύγχρονος φορέας στην υπηρεσία του κοινωνικού συνόλου.»

Αναφορικά με το σκέλος της εφαρμογής της «εθνικής σύνταξης», η ΠΟΣΕ ΙΚΑ χαιρετίζει τη χορήγησή της. Την ίδια στιγμή όμως, τονίζει ότι «οι σημερινές 155.000 εκκρεμείς αιτήσεις στις κύριες συντάξεις που έχουμε στον e-ΕΦΚΑ, δεν είναι «δημιούργημα» του ασφαλιστικού μας συστήματος και των εργαζομένων του, αλλά το αποτέλεσμα της αποτυχίας των προαναφερόμενων κυβερνήσεων, ιδίως αυτών που κυβέρνησαν στα χρόνια της οικονομικής κρίσης, όπου και συσσωρεύτηκε αυτός ο αριθμός των εκκρεμοτήτων, ιδίως δε μετά τη δημιουργία του ΕΦΚΑ.

Κι αν φτάσαμε στο σημερινό αποτέλεσμα, αυτό οφείλεται στην τεράστια υποστελέχωση των υπηρεσιών μας και στην πλήρη εγκατάλειψη κάθε προσπάθειας εκσυγχρονισμού των δομών και των μέσων που διαθέτουμε για να κάνουμε τη δουλειά μας».

Για του λόγου το αληθές, παρατίθενται στοιχεία που δείχνουν ότι το 2010 υπηρετούσαν στο ασφαλιστικό σύστημα 12.104 υπάλληλοι (βλ. Έκθεση 2018 της Γενικής Δ/νσης Στρατηγικής & Ανάπτυξης ΕΦΚΑ), ενώ σήμερα υπηρετούν περίπου 7.500 (μείωση 38%).

Μάλιστα, η ΠΟΣΕ ΙΚΑ, καταγγέλλει ότι, «στα δε τμήματα απονομών των συντάξεων, δεν υπάρχει ούτε ένας υπολογιστής νέας τεχνολογίας, με αυτούς που διαθέτουμε να προορίζονται πλέον για εκθέματα σε κάποιο μουσείο. Μόλις πρόσφατα, αποκτήθηκε ένας αριθμός υπολογιστών νέας γενιάς, ώστε εν μέσω πανδημίας, να μπορέσουμε ως φορέας να υποστηρίξουμε την εξ αποστάσεως εργασία μέσω τηλεργασίας, χωρίς φυσικά αυτός ο αριθμός των υπολογιστών να επαρκούν σε κάθε περίπτωση.» Οι συνδικαλιστές του πρ. ΙΚΑ καταλήγουν ότι «η σημερινή Διοίκηση του e-ΕΦΚΑ, πιστεύουμε ότι γνωρίζει πολύ καλά τα προβλήματα που αντιμετωπίζουμε και σίγουρα έχει ενημερώσει σχετικά την νέα ηγεσία του Υπουργείου Εργασίας. Οπότε καλό θα ήταν αυτή η τελευταία, αντί να ψάχνει «μαγικές λύσεις» σε ιδιωτικά επιχειρηματικά κέντρα (διότι πολύ απλά τέτοιες λύσεις ΔΕΝ ΥΠΑΡΧΟΥΝ), ας κοιτάξει να κάνει τα αυτονόητα που ήδη έχουμε τονίσει παραπάνω, ώστε να επέλθει μία ώρα γρηγορότερα η ποθητή «κανονικότητα» στο φορέα μας, που δεν είναι άλλη, από την εξυπηρέτηση των ασφαλισμένων μας, οι οποίοι -δυστυχώς- αναμένουν τόσο καιρό για να λάβουν αυτό που δικαιούνται… δηλαδή τη σύνταξή τους».